Verkoopproces

Wij beginnen ons verkoopproces met een presale. Dit doen we omdat we op dat moment nog niet alle contractstukken gereed hebben, maar wel al veel informatie over de huizen en het plan kunnen delen. Ook willen wij het voor mensen die erg graag in ons plan willen wonen alvast mogelijk maken om een huis te reserveren.

Het kopen van een huis, het vervullen van een woonbehoefte, is een bijzonder grote stap in een mensenleven. Eigenlijk kun je spreken over een nieuwe toekomst. Door het reserveren van een huis blijf je niet maanden in onzekerheid of je de gelukkige gaat worden in ‘de loterij’. Je weet dus snel of je gedroomde nieuwe toekomst werkelijkheid zal worden.

Door middel van de PreSale heb je als koper zelf invloed op de toewijzing. Bij de meeste toewijzingsprocessen heb je dat absoluut niet. Het speelt dan namelijk vaak een rol wie je kent of wie je bent, wie het hoogste salaris heeft of de meeste overwaarde of spaargeld. Bij een loting wijs je blind toe. Een enorm nadeel is dan dat je aan mensen toewijst waarvan je niet weet wie wel echt graag in je plan willen wonen en die het huis wellicht helemaal niet kunnen of qua maandlast wíllen betalen, terwijl mensen die er wel dolgraag willen wonen ‘toevallig’ aan de zijlijn staan.

Wij vinden het belangrijk om te weten wie er het liefste in onze woningen wíl wonen en niet wie dit het beste kán. Wat haalbaar en betaalbaar voor je is bekijken wij namelijk samen met jou in ons Kennismakingsgesprek.

Het Intakeformulier kun je terugvinden op de downloadpagina. Hier vul je jouw persoonlijke gegevens op in en geef je door welke woning jouw favoriet is. Nadat je het Inatkeformulier volledig hebt ingevuld, verzend je deze naar woningcoach@nexthome.nl . NEXTHome zal dan contact met je opnemen voor het maken van een kennismakingsgesprek.

In het kennismakingsgesprek komen jouw persoonlijke woonwensen en motivatie aan de orde, zodat wij weten wie jij bent en hoe wij jouw woonwensen het beste kunnen vervullen. Aan de hand van een vooraf ingevuld formulier krijg je tijdens dit kennismakingsgesprek ook te horen of een hypotheek (mits die nodig is) haalbaar is. Ook worden de te verwachten maandlasten besproken. Zo weten jij en wij of een hypotheek haalbaar (kun je een hypotheek verkrijgen voor het benodigde bedrag) en betaalbaar (vind jíj dat er een betaalbare maandlast ontstaat, waarbij ook het leven nog leuk blijft) is.

Tijdens het kennismakingsgesprek heb je twee keuzes:
• Je kunt een woning reserveren
• Je kunt je inschrijven als voorrangskandidaat

Bij een positieve uitslag van haalbaar/betaalbaar kun je ervoor kiezen om een woning te reserveren. Je kunt alleen maar een woning reserveren die op dat moment nog niet door iemand anders gereserveerd is. Reserveringen worden realtime bijgehouden in een appgroep.

Reserveren doe je door middel van het tekenen van de reserveringsovereenkomst na het kennismakingsgesprek. Het komt gelukkig slechts zelden voor dat iemand echt maar in één bouwnummer in ons plan wil wonen. Juist omdat er meerdere gesprekken tegelijkertijd plaatsvinden en omdat we teleurstellingen zo veel mogelijk willen voorkomen is het dus verstandig om vooraf een voorkeurslijst aan te leggen. Uiteraard kun je ook tijdens het gesprek nieuwe of andere voorkeuren aangeven.

De reserveringsovereenkomst heeft dezelfde kracht als een koop/aanneemovereenkomst: je zúlt dus eigenaar van het huis van je keuze worden. Een reserveringsovereenkomst is echter éénzijdig bindend. Wij verplichten ons tot levering, jij bent niet verplicht tot afname. Dat laatste is namelijk juridisch onmogelijk. Daarom vragen wij in dit geval om een borg.

Die borg bedraagt € 3.500,-. Dit is een stevig bedrag, dat realiseren wij ons. Wij halen de woning echter direct van de markt voor je en er kunnen zich dus geen andere kandidaten meer aanmelden voor deze woning. Stel dus dat wij een reserveringsovereenkomst zonder borg of met een veel lágere borg zouden aanbieden en iemand ziet ‘gemakkelijk’ van de reservering af na toewijzing, dan zijn wij genoodzaakt compleet opnieuw met de werving te beginnen. Dit kost geld en schaadt uiteraard de voortgang van het proces voor álle kopers. De borg ontvang je uiteraard terug op het moment dat je de woning daadwerkelijk juridisch afneemt bij de notaris.

Wij maken het voor onze kopers mogelijk om voorrang bij de toewijzing te krijgen. Als je één iemand voorrang geeft betekent dit veelal dat je iemand anders iets ontzegt. Wij gaan daarom heel zorgvuldig met onze voorrangskopers om en willen wij hen vooraf leren kennen.
Persoonlijke woonwensen en motivatie komen aan de orde, zodat wij weten wie jij bent, hoe wij jouw woonwensen het beste kunnen vervullen en wat jij een betaalbare maandlast vindt.

Het Kennismakingsgesprek bij NEXTHome is verplicht om een reserveringsovereenkomst te sluiten of om voorrangskandidaat te worden. NEXTHome is een onafhankelijk hypotheekadviseur. Dit betekent dat NEXTHome bepaalt of wonen in De Perken haalbaar en betaalbaar voor je is. Uiteraard ben je vrij om bij andere hypotheekverstrekkers hypotheekofferten aan te vragen of af te sluiten.
Heb je vragen over het verkoopproces, de presale of het reserveren? Bel dan NEXTHome op 0186 – 74 57 72